zaterdag 5 januari 2008

Chocola en menstruatie

Inmiddels heb ik alweer anderhalve week decapeptyl erop zitten. Het spuiten gaat goed, bijna als vanzelf. Hoewel, ik moet wel erg mijn best doen om eraan te denken, ik wil het nog wel eens vergeten. En eigenlijk vind ik dat ook wel een goed teken, want dat betekent dat ik er ook niet continu mee bezig ben in mijn gedachten.

Halverwege deze week begon de buikkramp en de rugpijn, en ik dacht even dat de menstruatie eraan kwam. Die verwachtte ik namelijk pas vandaag, en niet eerder deze week, het duurt nornaal altijd een week na het nemen van de laatste pil op de strip. Maar behalve een ietsiepietsie bruine afscheiding en de buikpijn gebeurde er niets. Maar het gekke is dat er vandaag ook niets gebeurde. Ik heb nog altijd flink buikpijn en rugpijn, maar van een menstruatie is geen sprake. Hoe kan dat nou?

Nu heb ik zelden veel bloedverlies bij een normale menstruatie, en in het verleden heb ik al eerder een menstruatie overgeslagen, zelfs bij het gebruik van de pil. Dus ik begin nu langzaam te vermoeden dat de menstruatie zich toch afgelopen woensdag heeft aangediend........ Wat nu?

Wat is het probleem nu, zul je waarschijnlijk denken? Menstruatie is niet echt een gezellig onderwerp voor een blog. Maar het zit zo. Je start met de decapeptyl een paar dagen voor de laatste pil. Je wacht daarna tot de menstruatie om aan de gynaecoloog een seintje te geven. Precies 5 dagen na de menstruatie wordt namelijk een echo gemaakt en als die goed is, moet je starten met het stimuleren, de hormonen dus. Het tijdstip van die menstruatie is dus van belang in het hele ICSI proces. Als die menstruatie dus toch op woensdag is gestart, dan zou ik dus maandag aanstaande de echo moeten laten maken. Ja, wat nu? Hoewel het CVV ook in het weekend gewoon doorgaat met behandelingen, is het secretariaat die dagen niet bereikbaar. Er zit dus niets anders op dan maandag gelijk een e-mail te versturen, of proberen om telefonisch contact te leggen. Verder maar gewoon mijn hoofd koel houden, je kunt toch geen ijzer met handen breken.

Gisteren deed ik een interessante ontdekking over chocola! Ik had namelijk al sinds donderdagavond een heel vervelende hoofdpijn, een van de bekende bijwerkingen van de spuiten. Ik ging ermee naar bed, en ik werd er gisteren weer mee wakker. Paracetamol helpt echter niet. Gisteren op mijn werk werd ik er helemaal gek van, ik ging er zelfs scheel van kijken (dat gevoel had ik althans). Nu had ik ook al de hele dag een zeer sterke behoefte aan chocola, dat heb ik normaal nooooooooooit. Ik eet het ook niet zoveel, en heb het eigenlijk nooit in huis. Maar gisterenmiddag ben ik gezwicht en heb op mijn werk uit de automaat een snicker getrokken (bij gebrek aan beter), dat doe ik normaal ook noooooooooooooit. En wat gebeurt er: bij elke hap die ik neem wordt de hoofdpijn minder, en na 5 minuten was de hoofdpijn helemaal verdwenen. Dat vind ik toch wel apart...........

Het is nu zaterdagavond, ik voel de hoofdpijn alweer opkomen, maar ik heb geen chocoladereep in huis. Waar is het dichtsbijzijnde tankstation? Of weet je wat, ik ga gewoon met de pot nutella voor de tv zitten. Zou het helpen?

6 opmerkingen:

Petra zei

Nou, hopelijk wel, want hoofdpijn is stomvervelend! En ik heb weleens gelezen, dat chocola invloed heeft op hormonen, vandaar dat zoveel vrouwen dat voor hun menstruatie "craven". Veel sterkte maar weer met alle behandelingen!

Carola zei

Sterkte Jacqueline, ik zal aan je denken.

Petra zei

Waarschijnlijk komt het omdat door het eten van chocola endorfine door de hersenen aangemaakt wordt. Endorfine lijkt op morfine en daardoor krijg je een natuurlijke pijnstiller ;-)
Dus zou zeggen, haal maar een paar repen in huis voor "je weet maar nooit" ;-)

Anoniem zei

Ik zeg: vanavond meteen een mail sturen naar het CVV: lezen doen ze vaak toch wel daar, reageren soms alleen wat later (Dr. Feelgood moet ook tijd hebben om zijn Grey's Anatomy te kunnen kijken ten slotte).

En het volgende boodschappenlijstje voor de verschillende momenten in huis halen: Milka Luflee's (klein maar fijn!), M&M's met noot (noten! gezond!), chocoladeletters (Hollander > korting!) en bonbons (bezoek! altijd handig!).

Wat een gedoe hè, met de agenda in de hand de resultaten op je wcpapiertje bekijken :-)

@ndrea zei

Chocola... ben net weer ongesteld geworden en kán dan gewoon niet zonder. Mijn favoriete painkiller! ;)

kastelke zei

En pure chocolade zou nog beter zijn dan melk- of witte chocolade. Maar zelf hou ik toch het meeste van melkchocolade! hm, zo'n reep van cote d'or met van die dikke noten erin...
Ben benieuwd wat ze maandag gaan zeggen... Stel dat je hup hup nog naar het ziekenhuis moet?