zaterdag 8 september 2007

De balans opmaken ........ en op vakantie?

Na vandaag kan ik de balans opmaken, deze eerste officiële cyclus van vruchtbaarheidsbehandeling in het AMC is dan voorbij. Iets dat oorspronkelijk bedoeld was als een ICSI poging, maar dat uiteindelijk niet heeft mogen zijn. Het heeft helaas niet mogen resulteren in voldoende eitjes, maar wie weet..... er is een heel klein kansje dat we toch nog op eigen kracht zwanger zijn geworden.

Rationeel weet ik heel goed dat die kans heel klein is, maar gevoelsmatig ben ik er toch mee bezig. Dat heb ik vanacht wel gemerkt. Ik heb namelijk gedroomd over eitjes en zaadjes, en de weg die zij moesten afleggen in mijn lichaam. Ik zag een onwerkelijk soort van maanlandschap visueel aan me voorbijtrekken in mijn dromen, en in dat landschap was een strijd gaande. Heel veel zaadjes hadden de reis niet overleefd maar een klein aanal wel, en die waren naarstig op zoek naar de snelste methode om bij dat eitje te komen. En dat lukte niet echt, er waren namelijk allerlei vijanden actief die het extra moeilijk maakten, vijanden zoals je die tegenkomt in de film Man in Black. Ik zag zelfs nog even Will Smith voorbij komen. Nou ja zeg..... fantasie en werkelijkheid door elkaar heen? In het boek van Zita West heb ik een paar dagen eerder gelezen dat het goed is om te visualiseren. Stel je dat eitje en de zaadjes voor en visualiseer in je hoofd het bevruchtingsproces. De Chinezen geloven namelijk dat je daarmee positieve energie brengt naar die plaats in het lichaam waar het nodig is. Ik vraag me af of mijn droom aan dat visualisatieproces voldoet, vast niet....

Vanavond hebben we nog één geplande date in deze cyclus, en dan is het definitief over. Bij een ICSI poging zit je na de terugplaatsing in de wachtweken, zo heet dat. Je moet 2 weken wachten totdat je mag testen of je zwanger bent. En eigenlijk voelt dat voor mij nu ook wel zo. Rationeel reken ik er niet op dat ik zwanger wordt, maar gevoelsmatig hoop ik het wel heel erg. Vandaar waarschijnlijk dat visualiseren in mijn dromen? Over 2 weken zullen we het weten, of eerder wanneer de menstruatie doorbreekt. Met uitzondering van de tabletjes progestan neem ik geen medicijnen meer. Niet meer spuiten, niet meer bloedprikken en geen echo's meer. En geen bijwerkingen meer! Althans, voorlopig dan, tot we met de volgende poging beginnen.

Een herstelproces is bezig. Herstellen van de hormonen, terug naar mijn normale doen. Ik zag er de laatste weken uit als een junkie, met een buik die bont en blauw was van al dat prikken en een armholte die eruit zag als een maanlandschap, lek geprikt door al het bloedprikken. Maar de blauwe plekken en het maanlandschap zullen verdwijnen en ik zal weer normaal uitzien. Ik zal me weer normaal voelen. Het laatste restje bijwerkingen vloeit mijn lichaam uit. Back to life!

En daarmee komt er weer ruimte voor andere dingen! Dit weekend doe ik het nog rustig aan, maar vanaf volgende week ga ik weer over tot de orde van de dag. Ik ga shoppen met mijn lieve nichtje voor haar nieuwe woning in Amsterdam, ik ga vrijdag heel lieve vrienden in Assen helpen met de aankomende verhuizing. Het weekend daarna krijgen we visite van een collega die tips komt halen over Florida, en van mijn schoonouders die samen met Peter's oudste zus een dagje op bezoek komen voor Peter's verjaardag. Het laatste weekend van september houden we vrij om met z'n tweetjes gezellig de 40e verjaardag van Peter te vieren, en het eerste weekend van oktober reizen we samen af naar Assen om onze lieve vrienden weer te helpen met de verhuizing die dan al snel voor de deur staat. En vanaf het tweede weekend van oktober hebben we vakantie tot het laatste weekend van oktober, een dikke 2 weken. En oh ja, de laatste werkdagen in september begin ik ook nog met een nieuwe opleiding. En tussendoor gaan we natuurlijk wel gewoon door met de acupunctuur, zodat we over 3 maanden weer helemaal klaar zijn voor een nieuwe ICSI poging.

Maar nu eerst even over de vakantie. In de periode dat we vrij zijn van het werk willen we graag even ons kikkerlandje ontvluchten, een warmer en zonniger plekje opzoeken. Even lekker met z'n tweetjes eropuit, lekker eten, wandelen, mooie steden bekijken, kortom lekker genieten. En dat moet natuurlijk geregeld worden. Nu wil het zo zijn dat we nog cadeaubonnen hebben ter waarde van maar liefst € 1.000 die Peter aan het begin van het jaar heeft gekregen van zijn werkgever. En die bonnen willen we graag inwisselen tegen een reis, juist ja, de aankomende vakantie. Nu gaat dat niet zomaar, want die bonnen kunnen namelijk alleen worden ingewisseld in Frankrijk. Ja, je leest het goed, in Frankrijk...... De moederorganisatie van het bedrijf waar Peter werkt zetelt namlijk in Parijs, en daar komen dus die bonnen vandaag. Heel handig, maar niet heus....... want we spreken en schrijven allebei geen woord Frans.

Nu staan er op die cadeaubonnen een heleboel logo's, en één ervan is van TCH Voyages. Nu wist ik nog ergens heel ver weg in mijn geheugen dat het franse woord "voyage" zicht vertaalt als "reizen". Ah...... en met behulp van internet vond ik de website van de betreffende organisatie met een verwijzing naar een e-mail adres en een telefoonnummer dat je moest gebruiken als je de cadeaubonnen wilde gebruiken. Tot zover was ik dus gekomen met behulp van een digitaal woordenboek. Maar wat nu? Mailen en bellen naar een organisatie in het Frans? Dat gaat me niet lukken. Maar bij een reisorganisatie zal toch vast iemand werken die engels spreekt? Zelfs in Frankrijk? De reisbranche is zo internationaal, daar is de voertaal toch engels? Dus ik heb een e-mail geschreven in het engels in de hoop dat ik daar een reactie op zou krijgen. Niet dus..... Ook een tweede keer bood geen soelaas. Wat nu?

Aan de lunchtafel op het werk bracht ik mijn probleem een keer ter spraken, en een collega bood aan me te helpen een e-mail te vertalen in het Frans. Ik heb dus een e-mail geschreven waarin ik uitlegde wat er aan de hand was, wat ik wilde, en verteld dat ik geen frans spreek en iemand zoek binnen de organisatie die engels spreekt. Mijn collega heeft die vertaald en vorige week vrijdagavond heb ik hem gelijk verstuurd. En tot mijn verbazing had ik op zaterdag al een antwoord terug waarop mij werd beloofd dat ene Patricia contact met mij zou opnemen. Dat was dus de juiste methode. Patrica probeerde me dinsdag te bereiken, maar toen zat ik de hele dag in besprekingen op het werk. Maar ze hield vol en op woensdag hadden we eindelijk contact. Hè hè.... eindelijk....



Een heleboek mogelijkheden stelde ze voor. Zo kon ik een compleet pakket boeken van een touroperator, maar dan moest ik wel vliegen vanaf een luchthaven in Frankrijk. Niet zo handig. Maar ik kon ook losse vliegtickets boeken, losse hotelovernachtingen en eventueel een auto, en op die manier mijn eigen pakket samenstellen. Dat moesten we hebben! Want alleen dan is het mogelijk te vertrekken vanaf een luchthaven in Nederland. Schiphol ligt praktisch om de hoek, dus wat is gemakkelijker dan dat? Bestemmingen genoeg dacht ik zo. Ik kreeg van haar een e-mail met een aantal websites waarop ik kon zoeken naar geschikte vluchten en hotelovernachtingen en waar ik de prijzen van huurauto's kon opzoeken. En daarmee ging ik aan de slag. Ik had een lijstje gemaakt van bestemmingen die voor ons in aanmerking komen en ik ging op zoek naar goedkope tickets. Dat was niet gemakkelijk, de prijzen liggen erg hoog, waarschijnlijk doordat de herfstvakantie precies in onze vakantieperiode valt. Maar met goed zoeken heb ik toch een tweetal alternatieven gevonden: Istanbul en Andalusië. Mijn voorkeur gaat uit naar Andalusië, omdat we dan een rondreis kunnen maken met de auto. Istanbul is ook wel erg leuk, maar voor 10 dagen? Een rondreis loont zich hier niet, omdat de afstanden te groot zijn en dat zou veel reistijd vergen.

Nu moeten we nog een besluit nemen wat het gaat worden, en of we dit überhaupt gaan doen. Want we zijn er nu wel achter dat een vakantie op deze manier een stuk duurder is dan een pakketreis. En ondanks de cadeaubonnen kost het nog altijd een heleboel geld, en we willen ook nog zoveel andere dingen. In huis willen we nog graag een aantal dingen aanpakken. Zo wordt in het najaar het dak en het lood op de bijbouw vervangen, en tevens een aantal regenpijpen. Maar we willen ook nog een nieuwe trap bijvoorbeeld, en we willen een aantal ruiten vervangen. De tuin willen we nog helemaal onder handen nemen. Je moet nu eenmaal keuzes maken, en dat vergt nog wat nadenken. Maar hoe dan ook, we gaan de cadeaubonnen niet ongebruikt weggooien, dus een weekendje shoppen in Parijs is ook nog altijd een mogelijkheid, al heeft dat niet mijn voorkeur. We zullen zien wat het gaat worden!

7 opmerkingen:

Petra zei

Nou die reis is wel verdiend.
Vooral voor de ICSI perikelen, maar ook voor alle moeite die je moet doen om het geboekt te krijgen ;-)
Prettig weekend!

Anoniem zei

Soms maakt het niet zo veel uit waar je naar toe gaat, als je er maar uit bent en volgens mij zijn jullie daar wel aan toe!!
Veel plezier de komende dagen, lekker genieten van aangenaam gezelschap!

Anoniem zei

Ik denk ook inderdaad dat het goed is om er eens op uit te trekken... Jullie hebben het verdiend na al deze ICSI perikelen. Och, materiele dingen kan je later ook nog altijd kopen. Op dit moment is je mentale gezondheid veel belangrijker. Hoe beter je je in je vel voelt, hoe beter het is voor je lichaam...

Ik ben eindelijk bijgelezen. Wat de boeken betreft : ook ik had na een paar jaar IVF behandelingen een soort van jaloezie ontwikkeld tgo zwangere vrouwen. Vooral omdat iedereen in mijn omgeving zwanger werd, behalve ik! Ik ben toen ook gestopt met pas bevallen vriendinnen te bezoeken, gewoon omdat het te pijnlijk was.

En toen ik 15j geleden met IVF bezig was, was het ook nog niet zo bespreekbaar als nu... Internet en boeken waren er nog niet zoveel voor handen, dus wist ik ook niet waar ik met ons verdriet terecht kon...

Dat rouwproces heb ik ook meegemaakt, toen wij beslisten om met alle behandelingen te stoppen... Ik vermoed dat iedereen die uiteindelijk stopt ermee geconfronteerd wordt.

Ik vind het wel ongelooflijk moedig dat je alles met ons deelt. Ik wens je het allerbeste.

Groetjes,

Hilde

PS : o ja, de gewone geneeskunde kan niet alles oplossen en ik vind het een heel goed idee dat je het gaat combineren met alternatieve geneeskunde. Het kan je alleen maar helpen...

@ndrea zei

Andalusië is prachtig, en ik denk dat het jullie lichamelijk én geestelijk alleen maar ten goede kan komen als jullie er even echt tussenuit gaan. Jammer dat die bonnen Frans zijn, zodat je die pakketreis niet kunt boeken. Kun je niet met de auto naar Parijs en van daaruit een pakketreis per vliegtuig doen?

Carola zei

Heerlijk, eventjes er tussen uit. Ik denk dat het je heel goed zal doen.

Jasmino zei

Bedankt allemaal!

@Hilde: het is nu inderdaad veel minder een taboe dan het vroeger was, maar toch merk je ook wel dat het niet "gewoon" is om erover te praten. Veel mensen weten niet hoe ze erop moeten reageren, en zwijgen het daarom maar dood.
Ik hoop dat je gevoelens van jaloezie uitblijven bij mij, ik zit nu nog aan het begin van het proces en heb nog veel hoop!

@Andrea: eerst met de auto naar Parijs rijden, betekent ook dat je de auto daar moet parkeren, en het betekent een extra reistijd van 6 uur enkele reis. Daar hebben we niet zoveel zin in, vooral niet als we daarna nog moeten vliegen.

Anoniem zei

We hopen nog met je mee voor deze ronde! Je droom is vast geen slecht teken ;) Hoop dat je je snel weer de oude voelt na al die hormonen. Een vakantie is inderdaad welvediend. Ben benieuwd waar jullie heen gaan. Veel plezier met al je vrienden binnenkort, dat helpt ook altijd erg goed om de gedachten te verzetten.

Groetjes van Dora