dinsdag 7 augustus 2007

De eerste bijwerkingen

Na 3 dagen decapeptyl spuiten zijn de eerste bijwerkingen al zichtbaar. Ongeveer een half uurtje na het zetten van de spuit krijg ik ongelooflijke jeuk over mijn hele lichaam. Jakkes...... Hoewel ik op zaterdagavond ook last had van een heel opgezwollen litteken op mijn been (een oud litteken van een been-operatie in 2004) heb ik verder geen last gehad van uitslag, gelukkig maar. De eerste avond legde ik de link nog niet gelijk, maar nu na 3 keer weet ik zeker dat het komt van de decapeptyl. Gelukkig spuit ik om 21.00 uur, dus het duurt niet lang daarna voor ik naar bed kan en door de jeuk heen kan slapen. En 's ochtends is het weer weg!

Vandaag was mijn eerste werkdag weer na het starten met de spuiten, en ik was vanmiddag opeens enorm moe. Na de lunch had ik een vergadering en was zo moe dat ik moeite had met concentreren. Ik zat continu te gapen en ik had zo kunnen slapen als ik dat had toegelaten. En dat heb ik normaal niet, alleen als ik het heel bont maak met mijn bedtijd, en dat komt niet zo vaak voor. Het afgelopen weekend ben ik netjes op tijd naar bed gegaan en heb ik mijn uren slaap voldoende gescoord. Toen ik vanmiddag thuis kwam heb ik dan ook eerst het middagdutje gedaan waar ik zo aan toe was, maar toen ik wakker werd was ik niet bepaald fitter....... Ik hoop niet dat het zo blijft de komende 6 weken, maar de kans is wel heel groot. Moeheid is namelijk een veel voorkomende bijwerking heb ik inmiddels gelezen in de bijsluiter. Tja, je moet er wat voor over hebben....

9 opmerkingen:

Petra zei

Hoop voor je dat de bijverschijnselen in de loop van die 6 weken wat zullen verminderen...

kastelke zei

Misschien een paar druppeltjes lavendelolie in badwater doen vooraleer je gaat slapen? Het helpt een beetje bij de jeuk, en je slaapt er goed van.
(en het ruikt nog lekker ook)
Of eventueel aan de apotheker vragen om calendula en/of arnica te mengen onder talkpoeder, dan kan je je daar mee inpoederen vooraleer je gaat slapen, die dingen helpen ook bij jeuk.

Anoniem zei

Ja Jacqueline je moet er inderdaad iets (heel veel) voor over hebben. Maar het is het allemaal waard hoor. Voordat wij te horen kregen dat wij geen kinderen konden krijgen kreeg ik tabletten om de eisprong te stimuleren, maar daar kreeg ik enorme opvliegers van. Niet echt prettig om bezweet van de opvliegers op je werk rond te lopen terwijl je pas 24 bent.
Ook jouw bijwerkingen zijn uiterst vervelend, want je wilt je werk toch zo goed mogelijk doen. Ik wens je de komende tijd heel veel sterkte en vooral heel veel succes bij de behandeling.
liefs van Carola

Jasmino zei

Bedankt voor de tip Kastelke, maar helaas ben ik hartstikke allergisch voor lavendel (en voor nog een dozijn soorten andere bloemen). Ik durf zoiets dan ook niet te gebruiken, want dan krijg ik een allergische reactie. Ik heb me gisteren ingesmeerd met buttermilk, een creme die ik in Duitsland koop, en dat helpt ook wel. Ik moet de huid gewoon vettig houden, dan is de jeuk al een stuk minder. Gelukkig is het 's ochtends weer bijna weg!

En ja, die opvliegers zijn ook vervelend Carola. Ik had gisteravond mijn eerste. Ik hoop dat die overdag een beetje weg blijven, lijkt me inderdaad niet handig op het werk. Verder doen we het maar gewoon rustig aan.

Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem zei

Hoi Jac,

De belangrijke datum is inmiddels gepasserd. Weer een stukje verder...
Jammer van die bijwerkingen. Je moet er idd veel voor over hebben. Gelukkig is het maar tijdelijk.
Toi, toi, toi.
Liefs Marjan

Anoniem zei

Vervelend die jeuk Jacqueline. Maar je moet maar denken het is voor een goed doel.
Opvliegers? Daar weet ik alles van,ik zit in de overgang. Ik ben er zelfs voor aan de pil gegaan, maar dat is bij jou natuurlijk geen optie :)
Sterkte!

Marjon

Anoniem zei

Bah, jeuk, ellendig is dat he! Maar vooruit, voor een goed doel he.

Wellicht dat je eens kan kijken bij hypoallergene cremes die speciaal voor mensen met diabetes zijn? Wij zijn ook van die jeukslachtoffers vaak;-)

Suces,
Monique

Anoniem zei

Wat een vervelende bijwerkingen, ik hoop zo dat die de komende tijd minder gaan worden. Gelukkig dat die jeuk 's morgens weer over is. Sterkte met de opvliegers, zorg dat je zo'n ouderwetse waaier bij de hand hebt, even lekker wapperen helpt echt.

SVO zei

Hi Jacueline,

Kan de huisarts niet geven voor de jeuk? Een zalf bijvoorbeeld? Dat kan vaak een hoop verlichting geven. De vermoeidheid is ook een vervelende bijkomstigheid ..... En nu het allerbeste ervan hopen.. spannend hoor. We leven allemaal met jou mee!