zondag 30 december 2007

Foto's van Andalusië

Het is alweer dik 2 maanden geleden dat we terugkwamen van onze vakantie in Andalusië, destijds niet-zo-lekker-in-ons-vel-zittend. Ik heb er toen ook niet veel woorden aan vuil gemaakt. De vakantie was niet wat we ervan hadden gehoopt, maar dat kwam vooral door onze eigen gemoedstoestand, achteraf terugblikkend hebben we toch wel enorm veel mooie dingen gezien. Wat heeft Andalusië toch een prachtige cultuur! Daarvan hebben we genoten, de steden Sevilla, Cordoba en Granada zijn zeer de moeite van een bezoek waard!

Wat we gemist hebben is de variatie aan activiteiten. Je reist vooral van dorp naar stad en weer naar dorp. Hoewel de dorpen en steden allemaal enorm mooi zijn, ontwikkel je wel een soort blindheid naarmate de reis vordert. Bij de zoveelste stad zie je alweer een paleis, alweer een kathedraal, alweer een kasteel. Stuk voor stuk zo mooi, maar wel veel van hetzelfde! Er is niet zoveel mooie natuur, hoewel het Parque Nacional de Doñana erg de moeite waard was, zijn de bergen en is het binnenland droog en dor, vooral in het najaar. De twee weken waren dan ook meer dan genoeg, maar wel weer erg lekker om op je gemak te kunnen reizen. Veel reisorganisaties bieden een vergelijkende trip aan in 8 dagen, en dat vind ik toch wel erg snel.

De bevolking vonden we niet zo aardig, vooral de vriendelijkheid viel ons enorm tegen, en we vonden het ook erg moeilijk om contact te maken met de Spanjaarden. Ze zijn helemaal niet klantgericht. Heel anders dan ons normaal zo geliefde Amerika en de Amerikanen. Toch mag je niet doodgaan (ik overdrijf nu eenmaal graag) voordat je de kathedraal in Sevilla hebt gezien, de Mezquita in Cordoba en het Alhambra in Granada. Dat is gewoon een must! Wat hebben ze "vroeger" toch een mooie dingen gebouwd, heel knap en kunstig.

De foto's zijn mooi geworden, al zeg ik het zelf, en sinds vandaag kunnen ze door jullie on-line worden bewonderd op mijn eigen fotosite. Klik hier om ze te bekijken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Genoten van je foto's Jacqueline. Heerlijke kerstdagen achter de rug met Jan en Marjan. Gezellig hoor!!!

Petra zei

Prachtige foto's Jacqueline. Vindt vooral de foto's van de gebouwen en straatjes erg mooi!

Annemiek zei

Daar moet ik me nog even voor gaan zitten als ik meer tijd voor heb! In de eerste oogopslag ziet het er heel mooi uit!

Anoniem zei

Een paar jaar geleden hebben wij ongeveer hetzelfde rondje gereden. Prachtige foto's, brengen veel herinneringen naar boven.

gr, Ineke