donderdag 12 juli 2007

Verjaardagscadeautje in het vooruitzicht?

Vandaag zijn we officieel begonnen aan de eerste pagina van het nieuwe boek! We hebben namelijk het startgesprek gehad met de IVF-arts van het Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde (CVV) in het AMC. Een paar weken geleden zijn we naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest waarbij het hele proces van IVF en ICSI aan ons is uitgelegd door een arts en een verpleegster en waarbij we de gelegenheid kregen om vragen te stellen. Dit was heel fijn. We zijn nu voorbereid en weten wat we moeten verwachten, wat de risico’s zijn en hoe de behandeling eruit ziet. Ook hebben we leefregels meegekregen, de do’s en dont’s zeg maar. En vandaag is dan het startschot gegeven. En vandaag is ook mijn verjaardag, misschien is dit ook wel het startschot van een leuk verjaardagscadeautje?

We hebben vandaag de recepten gekregen voor alle hormonen en andere medicijnen die ik moet gaan spuiten, we hebben de startdatum afgesproken en ik heb de “spuit” instructie gehad. Volgende week start ik met een nieuwe strip van de pil, en op dag 19 (dat is 4 augustus) moet ik starten met het inspuiten van de eerste medicijnen, de decapeptyl. Dit medicijn zorgt ervoor dat er geen spontane eisprong plaatsvindt. Daarna moet ik de pil gewoon afmaken, en wachten tot de menstruatie opkomt. Een echo op de 5e dag van de menstruatie moet dan uitsluitsel geven over het al dan niet voortzetten van de behandeling. Dan wordt afgesproken wanneer ik moet starten met de puregon, de medicijnen die de eierstokken stimuleren om eitjes te produceren. Vanaf dat moment moet ik elke 2 dagen naar het AMC om bloed te prikken en om een echo te maken, om te zien hoe de ontwikkelingen zijn. De meest ideale situatie is dat er ongeveer 10 eiblaasjes groeien, en die moeten tussen de 18 en 22 mm groot zijn om over te kunnen gaan tot de punctie. Als de eiblaasjes rijp zijn stopt de decapeptyl en de puregon, en moet ik pregnyl spuiten. Die laatste injectie luistert heel nauw, die moet namelijk precies 35½ tot 36 uur voor de punctie worden gedaan.

De punctie zelf vindt plaats onder verdoving, alle aanwezige eiblaasjes worden aangeprikt en leeggezogen. Dit is ook het moment dat Peter zijn werk eindelijk kan doen en zijn zaadcellen moet inleveren. De bevruchting vindt diezelfde middag plaats in het laboratorium. De laborant selecteert per eicel 1 zaadcel en injecteert die rechtstreeks in het eitje (dat is het verschil met IVF). Na de punctie starten dan de medicijnen om de baarmoeder voor te bereiden op de komst van de embryo’s. Als het goed is begint in het laboratorium na de bevruchting de celdeling en na ongeveer 2-3 dagen (het embryo bestaat dan uit ongeveer 8 cellen) vindt de terugplaatsing plaats van de 2 beste embryo’s. De overige embryo’s van goede kwaliteit worden ingevroren voor toekomstige pogingen. En dan is het wachten geblazen…….. Na 18 dagen bepaalt het bloedprikken of er resultaat is……….

De statistieken laten zien dat van alle vrouwen die starten aan de behandeling:
- 95% een eicelpunctie kan ondergaan
- 85% een terugplaatsing heeft
- 25% zwanger wordt
- 15% de zwangerschap resulteert in een kind
Er zijn behoorlijk wat risico’s en factoren die maken dat er ergens een kink in de kabel komt. Er is een aanzienlijk risico op onder- of overstimulatie (te weinig of teveel eiblaasjes) met vooral in het laatste geval de risico’s voor mijn gezondheid. De kans op zwangerschap is relatief klein, maar de kans op een miskraam relatief groot. We zullen zien, hoop doet leven nietwaar?

5 opmerkingen:

SVO zei

Gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop zo voor je dat alles in je leven ten goede zal keren. Inderdaad ... hoop doet leven!

Ik denk dat velen met je meeleven : ))

Petra zei

Gefeliciteerd met je verjaardag, Jacqueline! Ik had vreemd genoeg niet eens door, dat je een blog bijhield, tot mijn schaamte! En de eerste post, die ik lees is heel heftig, jullie gaan een periode van ups and downs tegemoet, maar ik ga heel hard duimen, dat al die moeite uiteindelijk resulteert in jullie grote wens. Het is zowel bij mijn nichtje, als bij mijn vriendin Christine gelukt, dus houdt hoop!

Jasmino zei

Bedankt voor de felicitaties! En Petra, mijn blog is ook nog maar heel jong, dit is pas mijn tweede echte post. Maar ik ben wel van plan om mijn belevenissen te blijven bijhouden! Leuk dat je meeleest!

Anoniem zei

Lieve Jacqueline, allereerst van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag. Ik ben net als mijn voorgangers diep onder de indruk van je verhaal. Wat een toestanden. Ik vind dat je een super mens bent, je hebt in die tijd ook nog altijd oog voor anderen gehad. Super Jacqueline en reken maar dat ik mee duim voor jullie en hoop dat al je wensen vanaf nu gehoord zullen worden!!!!

Petra zei

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
En wens julli heel veel succes met het nieuwe boek!