maandag 16 juli 2007

Toerist spelen in Amsterdam voor een weekend

Op 1 juli hebben we een mijlpaal bereikt: we wonen 2 jaar in de Randstad. En eerlijk is eerlijk, we zouden niet meer terug willen. Het bevalt ons enorm goed hier! Hoewel we hebben moeten wennen aan de hoge kosten voor wonen en aan het verkeer (of beter gezegd de files), wordt dat ruimschoots goedgemaakt voor de overwegend prettige mentaliteit in het westen, of beter gezegd misschien in de omgeving van Amsterdam. We voelen ons hier thuis!

Hoewel we dus al 2 jaar praktisch "buren" zijn van Amsterdam, we hebben er zelfs het eerste halfjaar gewoond, hebben we de stad nog nooit verkend door de ogen van een toerist. Nou ja, toen ik 16 was heb ik er een dagje vertoefd met de tienertoer, en ik heb later (toen ik groot was ;-)) nog wel wat congressen en conferenties bezocht in de hoofdstad, maar de meeste bezienswaardigheden heb ik nog nooit bezocht. Daar moest dus verandering in komen! Ik kom er graag, ik kan er goed de weg vinden tegenwoordig en ik ben zelfs een beetje verknocht geraakt aan deze stad, dus nu wil ik ook een idee krijgen van al het moois dat de stad te bieden heeft. Een weekendje Amsterdam dus, gelukkig vond Peter het een goed idee.

Ik heb vrijdagmiddag 2 reisgidsen gekocht, op vrijdagavond een overzicht gemaakt van alle bezienswaardigheden die ik wilde bekijken en met een routeplanner opgezocht in welk gedeelte van de stad ik ze kon vinden en wat een logische volgorde zou kunnen zijn.

Zaterdag
Op zaterdag hebben we de auto geparkeerd in Weesp bij het station en de sneltrein genomen naar het Centraal Station in Amsterdam. De reis duurde 10 minuten. Daar aangekomen togen we als echte toeristen eerst naar het toeristeninformatiebureau. Hier hebben we de I amsterdam card gekocht voor 48 uur voor ons allebei, de kaart geeft gratis toegang tot een aantal bezienswaardigheden en je mag gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Niet alle bezienswaardigheden stonden op onze to-do-list, maar toch was het voordeliger dan losse entreekaartjes voor datgene dat wel op onze lijst stond. Daarnaast boekten we gelijk tickets voor het Anne Frank huis, zodat we niet in de rij hoefden te staan. De tickets gaven ons toegang op zaterdagavond tussen 20.30 en 21.30h. Daarna gingen we op pad.



Vanaf het Centraal station liepen we langs de St. Nicolaaskerk en de Schreierstoren naar de Oude Zijde, een van de oudste wijken van Amsterdam. We bekeken hier de Oude Kerk en namen de interessante rondleiding door de toren van de kerk met als hoogtepunt het prachtige uitzicht over de stad. Daarna bezochten we museum Aemstelkring met een klein kerkje op de zolder van dit mooie grachtenpand. We liepen over de Zeedijk naar de Wallen, via de Waag en het Oostindisch Huis naar de Zuiderkerk en staken toen over naar de Grachtengordel van de Nieuwe Zijde. We genoten van de mooie uitzichten over de grachten met de voor Amsterdam zo karakteristieke panden.





Aan het einde van de middag aten we een hapje in een Argentijns restaurant tegenover Tuschinski en daarna gingen we verder op verkenning. Via de Herengracht langs het Gemeentearchief naar de Bloemenmarkt, en vandaar verder via de Krijtberg (een kerk) en het Spui naar de Dam. We staken de Dam over naar de Nieuwe Kerk en wandelden daarna via de Raadhuisstraat naar de Westerkerk. Hier genoten we van de prachtige tentoonstelling in de buitenlucht Spirit of the Wild met foto's van Steve Bloom. Wat kan die man fotograferen, zeg, daar zijn geen woorden voor.





Daarna waren we weer toe aan een pauze en tegenover de kerk doken we een café in. Lekker even met de beentjes hoog....... Om half 9 was Anne Frank aan de beurt, blij dat we dit nu eindelijk eens met eigen ogen konden zien. Het is een prachtig museum, en vooral als je het boek hebt gelezen gaat het verhaal weer leven. Ik ging met kippenvel weer naar buiten. Het is een mooi museum, met veel informatie dat recht doet aan alle historie rond de Jodenvervolging.

Na het Anne Frank huis hielden we het voor gezien voor die dag. We namen de tram naar het Centraal Station en daar stapten we op de trein terug naar Weesp. In enkele minuten streken we thuis weer neer op de bank.

Zondag
Na een goede nachtrust gaan we zondag weer vroeg op pad. Het plan is vandaag de auto te parkeren in Diemen en daar tram 9 te nemen naar de stad. Die komt namelijk langs een aantal bezienswaardigheden die we vandaag op het programma hebben staan. Vlak voordat de tram komt begint het zachtjes te regenen, en ik kan nog net even de paraplu uit de auto pakken.

De tram brengt ons eerst naar het Tropenmuseum. Dit museum staat al heel lang op mijn verlanglijstje en vandaag gaat het er eindelijk van komen. Na binnenkomst nemen we de lift naar de derde etage en daar beginnen we aan de rondwandeling terug naar beneden. We maken een wereldreis langs alle landen in de tropen, met prachtige exposities per streek van de voor deze streek typerende kunst en nijverheid. Het is een mooi museum en de tentoongestelde attributen geven een goed beeld van de verschillende landen. Heel mooi! Als we een tijdje hebben rondgedwaald en genoten nemen we plaats in het restaurant en nemen elk een buitenlandse specialiteit voor de lunch. Peter smult van een broodje bapao en ik neem een roti. Mjammie!



Na de lunch houden we het museum voor gezien en nemen we de tram naar het Waterlooplein. Hier bezichten we eerst de Hollandsche schouwburg, een Joods gebouw, en daarna het Joods Historisch Museum. Hoewel het een mooi museum is, is het ook erg klein en we zijn snel uitgekeken. We lopen dan via de Blauwbrug en de Magere Brug naar de Grachtengordel waar Museum van Loon op het programma staat. Dit is een dubbel grachtenhuis uit 1672 waar ooit Ferdinand Bol woonde. De familie van Loon betrok het pand in de negentiende eeuw en het museum laat de inriching uit die tijd zien. Het is in zeer goede staat, en het is de moeite van het bezichtigen waard.



Na Museum van Loon steken we over naar de andere kant van de Keizersgracht voor het FOAM, het fotografiemuseum. Hier is momenteel de expositie American Work van de Amerikaan Mitch Epstein en de expositie Young American van Hedi Slimane. De foto's zijn prachtig!





Na een korte pauze in het café wandelen we verder door de stad. Volgende stop is in de Krijtberg, een heel kleurrijke kerk in de binnenstad. Mooi! Daarna staat de Begijnhof op het programma, wonderlijk deze oase van rust midden in de stad. Wat een schitterende huizen staan hier!



Na de Begijnhof wandelen we naar de Nieuwmarkt in de Oude Zijde waar we op het terras genieten van een lekker hapje Thais. Dat smaakt geweldig! Daarna nemen we de metro en de tram terug naar de auto in Diemen, waar we voldaan neerploffen op de bank.

We hebben nog niet de helft gezien van alles dat op de lijst stond, dus we gaan binnenkort zeker nog een weekend plannen!

Hier kun je meer foto's van Amsterdam bekijken.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo.... waren jullie schoenzolen zondagavond niet versleten?
Wel leuk om alles, nou ja bijna alles, in 1 weekend te doen.

Petra zei

Hey wat leuk, lijkt net of ik ook even in Amsterdam ben geweest.
Leuke foto's ook!

Petra zei

Leuk is dat, he, zo even toeristje spelen, net een mini-vakantie vind ik altijd! Mooie foto's heb je gemaakt.

Annemiek zei

Leuk dat je zo veel van Amsterdam gezien hebt in die 2 dagen. Mooie foto's ook. Mensen vragen me hier wel eens wat te gaan zien in Amsterdam, maar ik ken er niet veel van!
Ik zie nu pas dat je een blog hebt, en heb het meteen gelezen. Ik had wel een en ander van je op AllesAmerika gelezen, maar wat een verhaal als je het zo schrijft!
Wel fijn dat een Limburgse vis zich zo goed thuis kan voelen in de Randstad wateren :)
Die IVF heb ik nu bij een vriendin en een gastdochter van dichtbij meegemaakt; mijn vriendin is zwanger, onze gastdochter heeft een baby van een jaar, en is nu opeens weer zwanger! Ik hoop dat het bij jullie snel zal lukken!
Groetjes!

SVO zei

Lang geleden dat ik in Amsterdam ben geweest. Ging vroeger regelmatig met de trein met een vriendinnetje. Haar familie woonde daar, in zo'n mooi herenhuis aan een gracht. Schitterend ... tja, Nederland heeft mooie plaatsen!

kastelke zei

Ik denk dat wij ook een keer naar Amsterdam moeten gaan. Lijkt veel mooier dan het beeld dat ik er van heb! Half augustus gaan we Den Bosch verkennen. Dat is onze eerste uitstap naar Nederland.