zondag 18 november 2007

Wat nu?

Mijn laatste blog dateert nog van voor onze vakantie naar Andalusië in de tweede helft van oktober, een vakantie waarvan we alweer 3 weken thuis zijn. Dat zal jullie vast niet zijn ontgaan. Ik kon me er niet toe zetten, mijn hoofd is vol. Vol met spinsels, ik krijg er nog niet een samenhangend geheel uit. Sinds het laatste nieuws op het front van onze kinderwens, de nieuwste diagnose dat mijn eitjes waarschijnlijk op zijn, zijn we ook alweer meer dan 6 weken verder. We zijn 6 weken verder, 6 moeilijke weken. Mijn tranen hebben rijkelijk gevloeid, en nog ben ik niet leeg. Verdorie, wat is het moeilijk......

Na het bezoek aan de acupunturiste op 11 oktober schreef ik nog dat ik weer lekkerder in mijn vel zat. "Heads up and full speed ahead" schreef ik. Was het een opleving door de acupunctuur of hield ik mezelf voor de gek? De klap kwam de afgelopen weken nog vaak terug, niks "lekker in mijn vel". Ik durf niet meer te hopen dat het ons gaat lukken een kindje te krijgen met ons "eigen materiaal", ik geloof er niet meer in.

Ik hoopte nog dat de vakantie een therapeutische uitwerking zou hebben, dat we het een plaatsje konden geven en dat we nieuwe energie zouden opdoen voor een nieuwe ICSI poging, voor mijn gevoel dus de laatste. Maar dat is niet gelukt. De vakantie was niet onaardig, maar ik heb niet kunnen genieten zoal ik dat normaal kan. Voor Peter is het ook een moeilijke tijd, voor hem bleek toch de reis naar een land waar hij zich niet of heel moeilijk verstaanbaar kan maken een aanslag op zijn "onzekerheid". De angstaanvallen kwamen weer in alle hevigheid terug en hij zit niet lekker in zijn vel. We zitten allebei niet lekker in ons velletje, en we kampen allebei met allerlei onzekerheden rond onze kinderwens en de naweeën van Peter's hartinfarct vorig jaar. Dat maakt het niet gemakkelijker.

In december, om precies te zijn de dag na kerst, start ik weer met de decapeptyl. En deze poging staat meer in het teken van de bevestiging van de diagnose dan dat we werken aan een zwangerschap. De IVF arts zei vorige week nog in een telefonisch gesprek dat ik niet moet rekenen op een goed resultaat, de verwachtingen zijn niet positief, de kans kleiner dan 1 procent, en dat ligt wel heel dicht bij nul. In mijn hoofd houd ik er dan ook ernstig rekening mee dat het niet gaat lukken en dat we ons moeten voorbereiden op andere alternatieven. Eiceldonatie en adoptie zijn de mogelijkheden die overblijven. Willen we dat? Kunnen we dat? Allerlei gedachten spinnen door mijn hoofd, ik wordt overspoeld door allerlei gevoelens.

Het doet pijn, het voelt als een verlies, als een groot gemis. Het voelt als een heel groot gat in mijn buik, als een leegte. Mijn leven staat op z'n kop. Wat nu? Is dit het nu? Ik rijd figuurlijke rondjes op een heel grote rotonde, ik blijf maar rondjes draaien omdat ik niet weet welke afslag ik moet nemen en intussen raast het verkeer langs me heen, de wereld draait gewoon door. Ik voel me verloren, en ik voel me verscheurd.

Mijn relatie met Peter is zo bijzonder, zo puur, zo echt. Er is niemand anders op de hele wereld waarmee ik me kan voorstellen een kindje te krijgen. We zijn allebei zo anders, we lijken helemaal niet op elkaar, we vullen elkaar aan, en toch zijn we intens verbonden aan elkaar. Hoe zou een kindje van ons eruit zien? Hoe zou het zich ontwikkelen? Welke unieke mix van onze genen zou eruit voorkomen? Wat zouden we van elkaar terugzien? Ik vrees dat we dat nooit zullen ontdekken, en dat vind ik moeilijk te verteren.

Eiceldonatie is een alternatieve optie. Maar dat kan niet anoniem, we moeten zelf op zoek naar donor. Die donor moet er ook veel voor over hebben, want zij zal een vergelijkbare behandeling moeten ondergaan als bij IVF, inclusief alle hormoonbehandelingen. En het zullen dan dus haar genen zijn, en niet de mijne. En de genen van Peter. Kan ik ooit voelen dat het mijn kindje is, ondanks dat het wel in mijn buik zal groeien? Kan ik de biologische moeder gewoon onder ogen komen, zonder het gevoel te hebben dat het haar kindje is? Is het nog steeds die kroon op onze bijzondere relatie? De mix van genen is in elk geval heel anders. Stel dat ik dat kan, dat het mij kan lukken om dit alles naast me neer te leggen, hoe vind ik dan in hemelsnaam een donor? Wie kan ik dat vragen? Wie durf ik dat te vragen? En wat als ik tot de conclusie kom dat ik het niet kan?

En adoptie? Kunnen we dat aan, om nog zo'n lang proces door te maken? En hoe oud zal het kindje dan wel niet zijn? Peter is inmiddels al 40, en het leeftijdsverschil tussen de ouders en het kind mag niet groter zijn dan 40 jaar. De wachtlijst is enorm. Willen we een kindje met een handicap? Dat gaat namelijk sneller. En een kindje van 5 jaar oud adopteren, is dat voor ons een optie? Kunnen we dat aan? Je slaat dan wel een heel belangrijk deel van het groeiproces over. En wat als we besluiten dat we dat niet kunnen, of niet willen? Dan zijn er geen opties meer en komt er dus helemaal geen kindje.

Hoe komen we hier ooit uit? Ik tob nog even verder....

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat wordt dus weer een heel avontuur eind volgende maand... Je weet dat ik nu nauwelijks in de positie ben om je goede moed in te spreken, maar feit is dat mijn hart nu naar je uitgaat.

kastelke zei

Jacqueline... tja, wat moet ik hier nu schrijven?... Ik zou vanalles willen zeggen om je moed in te spreken, moed om eender welke beslissing te nemen, maar daar vind ik de geschikte woorden niet voor. Ik zal je in gedachten een flinke omhelzing geven, dat lijkt me beter dan welke woorden dan ook.
Het is fijn dat dit alles geen wig drijft tussen jou en Peter. Want liefde tussen twee partners is zo puur, maar ook zo fragiel, dat je het echt moet koesteren.
Heel veel sterkte, voor jullie beiden! En hopelijk zal tijd raad brengen.

Petra zei

Hoi Jacqueline,
Meid, wat een situatie waar jullie in zijn. Met alle liefde van de wereld zou ik al je vragen willen beantwoorden, maar alleen jullie zullen dat kunnen en de toekomst kunnen we helaas nog steeds niet inzien.
Vroeg me wel af of er op het internet groepen zijn waar mensen met ervaring met eiceldonatie je wellicht meer info kunnen geven. Hoe zij dat alles ervaren hebben?

In ieder geval knuffel uit Amerika voor jullie beiden.

Petra

Anoniem zei

Lieve schat, ik lees net je blog en ondanks dat ik al precies wist hoe jullie en speciaal jij hier in staat, schiet ik toch weer vol bij het lezen...
Ik begrijp het zo goed, de pijn en het verdriet en ik voel me zo machteloos.

Liefs Marjan

Anoniem zei

Ach meisje, wat een verhaal... Eerst de vreselijke uitslag... dan een vakantie voor de boeg die een beetje in het water is gevallen door alle stress die alles met zich mee heeft gebracht... Ik vin dhet heel knap dat jullie in december nog een poging wagen... Wie weet... hoe klein de kans ook is... er is een kans!!! Kanme voorstellen dat je niet positief kunt zijn... Maar je mag nooit helemala je kopie laten hangen!
En dat al die vragen die door je hoofd heen spoken... Vreselijk!!! Maar wel belangrijk dat je er over na denkt... helaas...
Hele veel sterkte bij jullie nieuwe poging en met de beslissingen die jullie gaan en moeten maken!

Liefs Muisje

Annemiek zei

Mijn vorige berichtje is niet blijven "plakken" zie ik.
Heel veel hugs van hieruit!
Ik hoop dat je eruit komt. Ik ben ervan overtuigd dat als je de weg van donor of adoptie gaat, dat het in het eind helemaal niks uitmaakt waar het kindje vandaan komt. Je zal er van houden als je eigen bloed.

Anoniem zei

Lieve Jacqueline,

Ik weet perfect wat je meemaakt en het doet verdorie veel pijn. Het zal veel tijd kosten en veel traantjes om dit alles te kunnen verwerken... Het leven is soms echt niet fair en dat je kinderen wil van je man en jezelf, dat zit ons in het bloed...

Probeer deze laatste poging nog om jezelf te overtuigen, maar als het niet lukt, laat het dan los... Dat is keihard, we hebben het ook meegemaakt. Probeer dan even rustig afstand te nemen en na te denken hoe jullie verder willen.

Wat het ook wordt, hoe jullie ook verder willen, laat me een ding je duidelijk stellen : een bloedband tussen ouders en kind is echt niet nodig om van je kinderen te houden!! Onze 2 adoptiekinderen voelen volledig aan als onze kinderen. Een detail ontbreekt slechts : ik heb ze niet ter wereld gebracht, maar ik ben de geboortemoeders zo dankbaar dat zij dit gedaan hebben!! Ze zijn het beste wat ons ooit is overkomen.

Geef jullie zelf de tijd en laat je niet onder druk zetten door het leeftijdsverschil... Die limiet is niet voor alle landen waar je kan adopteren... Het is voor jullie nu belangrijk dat jullie alles verwerken en door het rouwproces heen gaan...

We wensen jullie veel sterkte toe! Een dikke knuffel vanuit St.Louis.

Hilde

SVO zei

Het was al een tijdje stil op je blog, ik was al bang dat het niet goed zou gaan. Ik voel met je mee Jacqueline, het lijkt wel of al je hoop en opties steeds kleiner worden. De moeilijkheid is ook dat niemand je hierin kan adviseren (als buitenstaander) .. het lijkt me zo persoonlijk hoe je tegenover adoptie of eiceldonatie staat. Ik kan me voorstellen dat je je op een rotonde bevindt. (mooi beschreven). Ik denk dat niemand je kan adviseren in het maken van keuzes. Ik hoop dat jullie (en iedereen die met jullie meeleven) over een aantal jaar terug kunnen kijken over deze moeilijke periode .. en dat je dan gekomen bent in rustig vaarwater .. waar je het moederschap en -gevoelens een plaats hebt kunnen geven ...

Sterkte Jacq, het is goed om realistisch te zijn, maar ik geloof ook wat Hilde zegt dat een bloedband tussen ouders en kind echt niet nodig is om onvoorwaardelijk van je kinderen te houden alsof het je eigen kinderen zijn.

Sandra

Anoniem zei

Hilde sprak over een rouw proces. Veel gevoelens die je beschrijft herken ik heel goed vanuit ons rouwproces om ons zoontje. De vragen hoe zou..? komen mij erg bekend voor. Ook het gevoel dat je geen weg eruit ziet en niet het gevoel hebt dat het verdriet ergens minder wordt.
Je zult voor jezelf op een rijtje moeten krijgen welke weg je verder wilt nemen en welke niet. Dit kunnen alleen jullie zelf.

Wij hebben 10 jaar een pleeg jongen in huis gehad en inderdaad kun je van een pleegkind net zoveel houdend als van je eigen kinderen. Het feit dat je ze niet bij je gedragen hebt, lijkt nu een groot iets, maar dat is het dan niet meer en dat doet er dan ook niet meer zo toe.

Ik wens je veel sterkte in moed om deze moeilijke beslissingen onder ogen te komen en een weg te vinden waar je voor wil en kan gaan.

Groetjes Petra uit NY