zondag 14 oktober 2007

Gedicht over de Zoektocht

De opleiding die ik volg bij het SIOO over verandermanagement zet je aan tot verandering van jezelf, door te leren van theorie, praktijk en reflectie. Daarom is de opleiding ook eigenlijk een zoektocht, je gaat start een onderzoeksproces van jezelf.

De leermanager van onze opleiding stuurde ons een gedicht om ons te inspireren voor deze zoektocht, en dat gedicht is voor mij heel treffend:


Het ene zoeken
is altijd het andere vinden.
Dus om iets te vinden,
moet je iets zoeken dat het niet is.

De vogel zoeken om de roos te vinden,
de liefde zoeken om ballingschap te vinden,
het niets zoeken om een mens te ontdekken,
naar achteren gaan om vooruit te komen.

De clou van de weg ligt
niet zozeer in zijn splitsingen,
zijn verdachte begin
of zijn twijfelachtige einde,
maar in de bijtende humor
van zijn tweerichtingsverkeer.

Men komt altijd aan,
maar altijd elders.

Alles gaat voorbij.
Maar de andere kant op.


Roberto Juarroz (Argentinië)
Vertaling: Mariolein Sabarte Belacortu
Toda pasa Pero a la inversa
Uit: Het gedicht is een bericht, 1996


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Een mooi gedicht Jac.

Een fijne vakantie gewenst en ik hoop dat jullie erg zullen genieten.

Lieve schatten, heel veel plezier!!!

Liefs van Jan en Marjan

@ndrea zei

Hoop dat je een heerlijke vakantie hebt, en dat die laatste poging minstens 3 eitjes op gaat leveren..!

Anoniem zei

mooi gedicht

Anoniem zei

Een mooi gedicht, ik heb het gebruikt voor een boekverslag dus...dankjewel!!

Anoniem zei

Heel mooi gedicht en ik heb het gebruikt voor mijn spreekbeurt dus ik ben blij dat ik het hier gevonden heb!